Že výfukové zplodiny z aut nejsou zrovna pÅ™Ãnosné pro zdravà ani pro pÅ™Ãrodu, asi nenà potÅ™eba nijak Å™Ãkat. To je také jeden z hlavnÃch důvodů, proÄ byly zavedeny takzvané emisnà limity. Jedná se jednoduÅ¡e Å™eÄeno o maximálnà množstvà emisÃ, které může automobil vypouÅ¡tÄ›t. A ty se ruku v ruce se zdokonalovánÃm motorů stále zpÅ™ÃsňujÃ.
Â
Je vÅ¡ak otázkou, zda jsou pÅ™Ãsné dostateÄnÄ›. JistÄ›, mnozà majitelé pÅ™edevÅ¡Ãm starých vozidel na nÄ› v podstatÄ› nadávajÃ, neboÅ¥ znamenajÃ, že jejich vozidlo je v podstatÄ› nepojÃzdné a nenà ani možné jej prodat, avÅ¡ak na druhou stranu je faktem, že globálnà zmÄ›ny klimatu stále pokraÄujÃ, a je nutné pokusit se je pÅ™inejmenÅ¡Ãm zpomalit.
Â
Â
JistÄ›, mnozà namÃtajÃ, že jedno auto takový vliv nemá, zvláštÄ› ve srovnánà napÅ™Ãklad s elektrárnami Äi továrnami. AvÅ¡ak i tyto majà své emisnà limity, které nesmà být pÅ™ekroÄeny. NavÃc nejde jen o jedno auto. StaÄà se podÃvat, kolik jich jezdà jen po naÅ¡ich Äeských silnicÃch. Pokud se na to podÃváme takto, zjistÃme, že vypouÅ¡tÄ›né emise sklenÃkových i jiných plynů rozhodnÄ› nejsou nezanedbatelné.
Â
To paradoxnÄ› znamená, že i když se emisnà limity neustále zpÅ™ÃsňujÃ, do vzduchu se ve skuteÄnosti dostává stále vyÅ¡Å¡Ã a vyÅ¡Å¡Ã množstvà zplodin. A to je problém, který je potÅ™eba vyÅ™eÅ¡it co nejdÅ™Ãve. VÅ¡em je totiž jasné, že tato situace již nenà dlouhodobÄ› udržitelná.
Â
Â
SamozÅ™ejmÄ›, Å™eÅ¡enÃm může být prudké zpÅ™ÃsnÄ›nà tÄ›chto limitů. Problém je vÅ¡ak v tom, že by se tak mnoho vozidel stalo nepojÃzdnými, což by rozhodnÄ› vyvolalo velký odpor. Koneckonců, naprostá vÄ›tÅ¡ina lidà kupuje ojetá vozidla, která jeÅ¡tÄ› nemajà ty nejlepÅ¡Ã a nejÅ¡etrnÄ›jÅ¡Ã motory.
Â
Proto se použÃvá jiná strategie – prosazuje se postupný pÅ™echod na elektromobilitu. Nenà žádným tajemstvÃm, že se již otevÅ™enÄ› hovořà o zákazu vozidel se spalovacÃmi motory, a to v řádu nÄ›kolika málo let.
Â
JistÄ›, je to pomÄ›rnÄ› tvrdé opatÅ™enÃ, avÅ¡ak nenà pochyb o tom, že je potÅ™eba, tedy pokud chceme, aby naÅ¡e dÄ›ti a vnuci mÄ›li kde žÃt.